Lets hike!
- 27 dec 2022
- 2 minuten om te lezen
Bijgewerkt op: 21 mei
Waarom zou je eigenlijk moeten beginnen met wandelen?
Eigenlijk weet bijna iedereen wel dat bewegen goed voor je is, maar waarom zou je nu beginnen met wandelen?

Al met een halfuurtje per dag verlaag je je bloeddruk en cholesterol, verbeter je de conditie van je hart en verklein je de kans op diabetes type 2. En je longen? Die zullen je eeuwig dankbaar zijn. Hoe verder je komt, hoe meer zuurstof je longen opnemen, en voor je het weet, leg je moeiteloos langere afstanden af.
Klinkt goed, toch? Maar waarom wandelen wij eigenlijk zo graag?
Hoe het bij mij begon
Mijn ouders waren altijd al wandelaars en fietsers. Elke zondag trok het hele gezin erop uit ook al was dat niet altijd met onze enthousiaste instemming. Wij gingen mee. Punt.
Toen ik wat ouder was, vertrok ik op een studiereis naar Zuid-Frankrijk. De week stond bomvol: bergbeklimmen, via ferratas, lange wandelingen door de bergen. Op die reis gingen mijn ogen open. Mijn liefde voor wandelen en bergen was geboren.
Ik denk nog vaak terug aan de dag dat ik voor het eerst die berg bij Nice beklom. Mijn voeten wilden bijna niet meer vooruit, maar de uitzichten waren adembenemend, en het voelde zo goed om te bewegen in de natuur. Ik keek mijn ogen uit.
Toen ik naar Catalonië emigreerde, wist ik: dit blijf ik doen.

Maar wat gebeurde er eigenlijk met mij, die dagen in de bergen?


Opmerkingen